Friday 12 December 2014

AJAR SENDIRI ATAU HANTAR KE GURU MENGAJI

Post ni aku buat sebab aku dah alami dilema sama ada nak hantar ank aku ke rumah guru mengaji atau ajar sendiri. Kalau korang macam mana?

Dari umur anak aku Fateen dan Farah 5 tahun aku dan hubby dah start ajar mengaji..ala ajar yang sikit2 cam alif ba ta and such...

Dari pengamatan aku, Fateen lambat sikit dapat tangkap apa yang diajar tapi Farah memang cepat..sekejap je dah beralih. 

Disebabkan sibuk dengan keja aku dan husband ambik keputusan untuk hantar budak duaorg ni ke rumah guru mengaji...tapi tau tak...Fateen asyik mengadu je kena marah lah...x dapat beralih lah...haha..ye lah aku faham dia kan lambat sikit pick up ..hanya yang sabar je dapat ajar dia...

Dah banyak kali gak tukar guru mengaji...last2 aku buat deal dengan husband baik ajar mengaji sendiri dan kitaorg akan bergilir lah..tau tak..Fateen boleh beralih dengan cepat di bawah ajaran husband aku tapi sebaliknya bila aku yang ajar...nampak sangat aku tak boleh ajar anak...hehe...

Tapi aku puas hati gak bila ajar anak mengaji kat rumah...Bila ingat2 balik masa aku kecik mana pernah aku mengaji dengan orang lain...mengaji dengan mak aku dan mak aku pulak memang ramai budak2 mengaji dengan dia...Mak aku pulak masa kecik pun nenek aku yang ajar...so kesimpulannya agaknya dah memang generasi mengaji kat rumah dengan mak kot..

Satu lagi kan bila kita ajar anak mengaji kat rumah secara tak langsung kita pun mengaji sama. Ha...tak ke bagus macam tuh..

Kalau korang macam mana.. prefer ajar sendiri ke atau hantar ke rumah guru mengaji?

No comments:

Post a Comment