Saturday 6 December 2014

Buat sendiri lagi jimat

Tahun 2015 nanti dengarnya ekonomi Malaysia berada di tahap yang kritikal..sana sini orang cerita bnyk company yg akan structure balik organisasi diorg...ringgit Malaysia dah jatuh merudum..

Kat  JB sekarang menurut kata kak Ita dari blog azlitamasammanis pun ada bgtahu yang warga Singapore skrg berpusu-pusu masuk Malaysia nak beli barang kat Tesco..

Apa yang aku citer kat sini bukannya nak takutkan korang dengan fakta-fakta yang ada tapi diri kita sendiri ni...dah bersedia ke nak hadapi kejatuhan ekonomi negara..

Dari dulu lagi kita dah diajar kurangkan perbelanjaan yang tak perlu...kalau dulu selalu makan kat luar sekarang ni lah masanya kena masak kat rumah lebih-lebih lagi kalau anak ramai..rabak poket sekali keluar  makan kan...

Satu lagi bagi korang yang suka beli kuih muih sebagai sarapan ker atau minum petang..masa ni lah patut nya lapangkan masa buat sendiri kuih muih tu..kalau harga kuih sekarang dah 40 sen seketul..agak-agaknya tahun 2015 harga kuih naik berapa sen lah..50 sen..60 sen..

Aku ramalkan lah...tahun 2015 nanti ramai org akan beralih ke pes-pes segera untuk masak lauk pauk kat rumah..maklumlah balik keje dah penat...takde masa nya nak tumis bagai..so bila ada pes segera camni ha..masukkan je dalam kuali/periuk pastu masukkan ikan/udang/sotong/ayam...dah siap hidangan dinner untuk family..jimat duit kan..beli pes + lauk mentah je..bwg pun x payah beli..ha jimat kan...

Okey bagi yang ada motivasi nak buat kuih muih sendiri apa kata korang godek2 resipi yang ada bnyak kat fb tuh..bukan susah pun..wat donut ker..apam susu ker..roti sarang lebah ker..
Aku sndiri pun dah cuba buat kuih muih ni...cer tengok kat entry page MASAK-MASAK



2 comments:

  1. SA pun sekarang tgh belajar buat kuih sendiri...nauzubillah mahalnya makanan kat luar...cekik darah....salam kenal...

    ReplyDelete
  2. Salam kenal SA...yup buat sendiri lagi jimat plus kita tau kerbersihannya dan tak ragu2 nak makan kan...

    ReplyDelete