Saturday, 3 January 2015

All time favourite- DONUT

Aku rasa kalau sebut je donut mesti ramai tau dah rupa makanan yang gebu tu kan...donut yang dimakan dengan gula castor memang betul-betul buatkan kita tak berenti mengunyah apatah lagi kalau budak-budak yang memakannya.

Dari aku sekolah menengah aku dah reti buat donut ni tapi masa tu resepi yang aku dapat entah dari mana so donut yang aku buat ni agak keras la sikit.

Sekarang bila dah anak empat, aku try lah cari resepi donut yang gebu sebab anak aku suka makan donut..akhirnya jumpa jugak...

Boleh dikatakan seminggu sekali aku mesti akan buat donut tak kira lah untuk minum petang atau sarapan pagi..seronok pulak tengok anak-anak aku mengunyah donut tak henti-henti sampai puas. Ya lah kalau beli sebiji dah 40 sen..berapa biji je anak-anak aku dapat makan kan...so bila buat sendiri ha engkau sampai nak muntah makan..hahaha...kos pun tak mahal mana.. 

Okey ni resepi DONUT GEBU yang aku dah oleh sikit:-

1 peket yis mauripan (atau apa2 jenama yis)
2 sudu susu pekat
2 sudu gula
1 sudu marjerin
1 biji telur
1 sudu besar ovallete
3 cawan tepung gandum
1 cawan air suam 

CARA-CARA

1. Campur air suam dengan yis. Kacau seketika
2. Lepas tu masukkan susu pekat, gula dan marjerin.
3. Masukkan ovallete, telur dan kacau seketika.
4. Masukkan sedikit demi sedikit tepung gandum dan uli hingga doh tak melekat di tangan.
5. Rehatkan doh seketika dalam setengah jam dan biarkan doh mengembang. Tutup dengan kain lembap.
6. BIla doh dah mengembang, tumbuk-tumbukkan doh agar angin keluar.
7. Kemudian buat bentuk donut dan atur dalam dulang.
8. Biarkan lagi seketika sehingga doh naik lagi 2 kali ganda.
9. Kemudian bolehlah digoreng dalam minyak panas dan tabur dengan gula castor 

Gebu tak saya..hikhik

No comments:

Post a comment