Sunday 8 March 2015

Bila ada anak yang ambil UPSR

Tahun ni, Fateen anak aku yang sulung akan menghadapi UPSR pada bulan September nanti. Baru lah tau camne mak dan ayah yang ada anak ambik UPSR punya pengalaman..

Dari bulan Januari hari tu tiap-tiap bulan sekolah Fateen buat ujian formatif untuk bagi budak-budak ni sentiasa bersedia dan menelaah buku..bagus jugak camni kan...lepas tu start bulan Februari pulak setiap 3 kali Sabtu ada tuisyen di sekolah yang dibuat oleh guru-guru sekolah dengan yuran yang sangat berpatutan.

Ditambah lagi tahun ni pun sek ren agama ada pulak PSRA...makin bertambah lah sibuknya Fateen. Setiap hari kecuali hari rabu (sebab ada koko di sek keb) budak-budak darjah 6 SRA akan diberi tuisyen dari jam 5.30 sampai pukul 6 petang..fuhh..penuh jadual...tu belum lagi time cuti sekolah...cikgu memang akan buat tuisyen khas.

Disebabkan jadual yang padat camni, aku dengan husband ambik keputusan untuk tidak menghantar Fateen ke mana-mana kelas tuisyen luar...sian pulak tengok dia...kepenatan...lagipun aku tengok dan aku pantau si Fateen ni dia jenis rajin ulangkaji, kalau tak faham dia akan terus tanya aku atau pun husband. Result peperiksaan dia pun tak mengecewakan...boleh lah setakat dapat 3A atau 4A setiap kali exam.

Dah lah tiap-tiap hari ada je keje sekolah yang cikgu suruh siapkan, kalau aku hantar dia tuisyen malam confirm keje sekolah tak siap punya...dia tu dah lah jenis sikit2 nak menangis kalau penat..hahaha..

Setakat ni aku rasa under control...cuma aku kena tekan kan lagi bab-bab yang dia tak faham dan bagi contoh mesti dia boleh buat punya...Fateen boleh!

1 comment:

  1. Tahun ni nampaknya bukan fateen je yang bz..dgn maknya pun sekali bz..hehe..

    ReplyDelete