Sunday, 14 December 2014

APAM SUSU


Banyak betul post kat FB pasal apam susu ni..aku pun ambik lah salah satu resepi kt grup FB kuih muih...hmmm...dah 2 x sebenarnya aku buat..satu versi bakar and satu lagi versi kukus..

Tapi versi kukuslah yang paling sedap...sekejap je licin dikerjakan oleh anak2 aku..hehe

Warna pun menarik...kali ni aku kurangkan sikit sukatan susunya..(sebenarnya terlupa nk tmbh lg satu sudu..opss..)...tapi still rasa gak manis-manis buahnya..

Uoalls dah pernah try ke...ce cuba weekend ni...pastu pekena pulak dengan air nescafe...fuhh..rasa cam heaven je...hihi..jap lagi aku upload gambornya yek..




Resipi APAM SUSU
Sumber : fb grup kuih-muih tradisional dan moden

Bahan-bahan
4 biji telur
4 sudu besar susu pekat
1 cawan gula 
2 cawan tepung gandum
1 sudu teh esen vanilla
1 sudu besar ovallete
pewarna pilihan

Cara-cara 
1. Pukul telur + esen vanilla +ovallete + gula hingga kembang gebu 
2. Masukkan susu pekat dan putar lagi
3. Kemudian masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit dan putar lagi
4. Bahagikan kepada 2-3 bahagian dan letakkan pewarna pilihan
5. Kukus selama sejam

Bila dah siap..ha jadilah macam apam yang aku buat tu..cantik tak..sedap dan gebu tau.. 


No comments:

Post a comment