Monday 19 January 2015

KUIH UDANG ALOR GAJAH

Yummy! Bila sebut kuih udang ni...aku paling suka kalau balik rumah mak mertua aku kat Alor Gajah Melaka. Sebab apa...hihi...sebab aku mesti akan singgah kat medan selera Alor Gajah untuk beli kuih udang yang terkenal zaman berzaman.



Tapi nak makan kuih udang ni kena banyak bersabar...sebab apa...sebab kena beratur panjang tak kira lah nak makan kat situ or nak bawak balik..orang sentiasa penuh kat situ..

Kuih udang ni ni jual secara set...maksudnya untuk sorang makan atau 2-3 orang, 5 orang dan seterusnya...harga dia pun reasonable kalau dua orang makan lebih kurang RM5 tapi dapat sepenuh pinggan untuk makan berdua..cukuplah tu kan...

Kuih udang kat sini bukan macam kuih udang yang kita biasa jumpa tu ada kuih cekodok udang yang digoreng pastu dipotong kecik-kecik dan disirami sos..tapi ia terdiri dari cekodok udang tu sendiri, fish cake, tauhu, timun dan nugget yang dipotong kecil dan dicampurkan....dan memang akan disirami sos buatan sendiri yang mabeles...sos ni lah yang buatkan kuih udang Alor Gajah ni sedap..

Sos buatan sendiri ni sampai dia jual berasingan kalau ada sesiapa nak beli dan dijual dalam botol besar. Memang sedap..

Aku cadangkan sesiapa yang ke Melaka cubalah ke Pekan Alor Gajah dan rasakan sendiri keenakan kuih udang ni...buka dari tengah hari hingga habis stok...

Yummy!

2 comments: